Kiekkoareenan uusi tuottaja ei aio harhauttaa lukijoita

Juho Pekka Mikola siirtyy Marva Median palvelukseen ja aloittaa Kiekkoareenan tuottajana. Kuva: Jukka Rautio

Juho Pekka Mikola sai päättää kiekkokauden 2008–09 puku päällä. Hän sai nostaa käsivarsilleen Jouko Autero -palkinnon, joka myönnetään vuoden parhaalle jääkiekkotoimittajalle.

Kunnianosoituksen taustalla oli Jääkiekkolehden sisällön uudistaminen, jossa näkyi vahvasti Mikolan kädenjälki.

– Se oli silloin osoitus siitä, että tehtäväksi annettu kuukausilehden konseptin uudistus onnistui, hän muistelee.

Mikola oli astunut jääkiekkoon erikoistuneen aikakauslehden palvelukseen kaksi vuotta aiemmin. Hän ehti työskennellä Jääkiekkolehden toimituspäällikkönä hieman alle vuosikymmenen, ja siinä ajassa hänen käsistään lähti tasan sata lehteä.

Nyt mies on omalla toimittajanurallaan vastaavankaltaisessa taitekohdassa kuin tuolloin viime kymmenen lopulla. Hän siirtyi Marva Median palvelukseen aloittaessaan heinäkuun lopulla Kiekkoareenan tuottajana.

– Olen lyömässä käteni ajankohtaiseen, kiinnostavaan, maukkaaseen, innostuneeseen ja kehittyvään soppaan, Mikola kuvailee.

Kiekkoareena on Marva Median jääkiekkoon erikoistunut verkkosivusto. Vaikka sivuston henkinen koti on Raumalla, se ei käsittele pelkästään Lukkoa.

Viime kaudella seurantaan nousivat muutkin kasitien joukkueet eli Ässät, TPS ja Sport.

– Kiekkoareena on ollut erinomaisen vahva ja luettu omalla alueellaan, ja sen pitää säilyä jatkossakin, Mikola linjaa.

Mikola on kirjoittanut Kiekkoareenaan aiemminkin, mutta hän on ollut vakituisen avustajan roolissa. Heinäkuun lopusta alkaen hän on keskittynyt täysipäiväisesti sivuston kehittämiseen ja sisällöntuotantoon.

Ennen uraansa Jääkiekkolehdessä Mikola työskenteli Satakunnan Kansan urheilutoimituksessa sekä Rauman ja Euran alueen aluetoimittajana. Aiemmin hän on työskennellyt Aamulehdessä ja Helsingin Sanomissa.

Mikolalla on kokemusta myös radiotyöstä, ja hän on jo monena vuonna ollut osa tiimiä, joka on koonnut liigakauden keskeiset tapahtumat Laukauksia-kirjaan.

– Kuukausilehden etu on se, että asioita voi miettiä syventävästä vinkkelistä, mutta nykyajan nopeatempoisessa uutisvirrassa se on myös rasite. Asioihin ei välttämättä ehdi päästä kiinni, Mikola luonnehtii.

– Juuri siksi tämä uusi tehtävä on kiinnostava. Syventävää ja taustoittavaa jääkiekkokirjoittamista tarvitaan myös netissä. Missään nimessä ei pidä vain harhauttaa lukijoita otsikoilla. Antaa pelaajien harhautella kaukalossa. Se ei ole meidän toimittajien tehtävä.